Ara Menü
Ana Sayfa En Son Haberler Menü
HABER

3. Taraf Şarkı Listelerinin Evrimi

Dijital servis sağlayıcılarda yüksek etkileşime sahip çalma listelerine girmenin çeşitlilik gösteren ve yeni fırsatlar barındıran doğası

  • MIXMAG TURKEY
  • 30 Aralık 2018

Bağımsız müzik tutkunlarından, platform dışı ağlardan ve sonsuz sayıda seçeneğin arasındaki zevk sahibi bir birikim sunan markalardan pek fazla söz edilmiyor. Spotify ve Apple Music gibi dijital müzik platformlarının gelişiminde önemli bir yere sahip olan, 3. taraflarca oluşturulan şarkı listeleri (3PL’ler) sanatçıların ilgi çekmelerinde ve bu ilgiyi canlı tutmalarında oldukça etkili. Bu karmaşık alanda neler olup bittiğiyle başlayarak devam edelim.

ORTAMA DAİR

3. taraf şarkı listelerinin çok fazla sayıda olması ortalıkta herkese hitap edebilecek bir şeyler olduğunu gösteriyor. Londra merkezli bağımsız müzik yayımcılığı platformu AWAL’ın Dijital Satış ve Hesap Yönetimi Direktörü Austin Sherman, bu listeleri ve onların kendisini etkileyen çeşitlilikleri hakkında uzun süren araştırmalar yaptı. “Pek çok üçüncü parti çalma listesi net bir müzikal bakış açısına sahip” diye sözlerine başlayan Sherman, “Sadece 'R&B' demeniz yeterli değil. Elinizdeki herhangi bir şey için her zaman daha uygun bir kanal bulabilirsiniz. Bir sanatçı olarak, tarzınızı tanımak ve buna uygun çıkış noktalarının arayışında olmak çok önemli. İşte o zaman bir dönüşüm elde edersiniz. İnsanlar bu çalma listelerine istisnai çalışmalar bulmak için giriyorlar. Oraya uyum sağlarsanız, sizin orada sunduğunuz şeyi takdir edeceklerdir” şeklinde devam ederek çalma listelerinin sanatçılar ve kitleleri arasındaki önemine dikkat çekiyor.

(Müziğini kategorize etmeyi reddedenlerdenseniz, kararlılığınızı selamlıyoruz. Çevrenizdekilerin müziğinizi nasıl algıladıklarının derinine inmek istiyorsanız, zevkine güvendiğiniz insanlara fikrini sorun. Bunu bir robot gibi düşünerek gerçekleştirmek isteyenlerdenseniz, müziğinizi Echo Nest'in parametrelerine göre analiz edebilirsiniz. Hatırlanacağı üzere Spotify, Weekly Discover gibi algoritmik özelliklerini geliştirmeye yardımcı olması için Echo Nest'i 2014’te satın almıştı.)

2018 yılında bu listelerin yelpazesinin, çeşitli hobi projelerinden (country dark) sanatçı radyo kapsüllerine (Blonded), ciddi reklam geliri yaratan şirketlerden (The Nations), medya markası aksesuarlarına (Triplej's Unearthed) ve hatta genç kitleye yönelik pazarlama stratejilerine (Nike Running Tempo Mix) kadar uzandığı gözlemlendi. Bu stratejiler çoğu dinleme platformunda kendine yer buluyor.

Sherman’a göre dijital servis sağlayıcılardaki en çekişmeli üçüncü parti çalma listesi fırsatları Nike, H&M, Warby Parker gibi büyük tüketici markalarıyla yakalanıyor. Kimi çalma listeleri dünyanın farklı noktalarında tuğla ve harçtan oluşmuş, iç mekan müzik kreasyonlarında kullanılıyor. Sanatçılar için muazzam bir bilinçlendirme aracı niteliği taşıyan bu süreç, şirketlerin e-posta gibi dış iletişim kanallarını kullanmasıyla pazarlanıyor.

3’üncü taraf şarkı listeleri, hedef kitlenin belirlenmesi noktasında da değerli çıkarımlar sunuyor. Hemen herkes New Music Friday, Haftanın En İyisi veya Hip-Hop Hot List’i hedef olarak belirleyebilir. Bu, beklentilerin çok ötesinde bir hedefe ulaşmanızı sağlayabilir ancak nispeten az bilinen durumlardan da söz edilmeli. Müzik tutkunu kitle vaktini en çok sanatçıların çalma listeleri, TikTok hesapları, Reddit gönderileri, prodüktör forumları ve daha birçok gizli saklı platformda geçirme eğilimi gösteriyor. Üstelik başarılı bir üçüncü taraf liste yaptığınızda topladığı etkileşim yayılma eğilimi göstererek daha fazla insana ulaşıyor.

“Şarkınızın yaşam alanı yalnızca bir YouTube kanalı değil” diyen Sherman’ın “Şarkınızın aynı zamanda ilişkili sosyal medya hesaplarında paylaşılması da yüksek bir ihtimal ve dijital müzik platformlarındaki birçok çalma listesinde de kendine yer bulabilir. Sanatçılar ve ekiplerinin çoğu bu fırsatları düşünmüyor, ancak bunlar da ciddi bir etki yaratıyor” değerlendirmesi, bir sektör temsilcisinden gelmesiyle önemli bir tavsiye niteliğinde.

COLORS performanslarında da gözlemlenebileceği gibi, üçüncü taraf platformlardan gelecek destek aynı derecede başarı ve bir nevi sıçrama tahtası anlamına geliyor. Daha az takipçi sayısı olan listelerden gelen destek, daha büyük ve alternatif başka bir kanalın oluşmasını bile sağlayabilir. Kullanabileceğiniz tüm analitik araçlarını (AWAL, Spotify, Apple, vb.) yakından takip etmek oldukça önemli, böylece herhangi bir üçüncü taraf listeye eklenme olasılığını hep elde tutmuş olursunuz. Her biri yeni etkileşimler yaratmada ve bunu beslemede kayda değer rol üstleniyor.

Veri incelemeye düşkün olanlar için, çeşitli üçüncü taraf listelerinde sağlanan trafik artışını hesaplayıp analiz etmek artık mümkün. Örneğin Trap Nation, Spotify'da iki milyona yakın takipçisi ile ortalama 40.000 ila 80.000 dinleyici getiriyor. Triple J’in Hitlist’i 8.000 ila 14.000 arası etkileşim kazandırıyor. YouTube merkezli bir üçüncü taraf şarkı listesi kanalı olan Swagy Tracks, aynı hip-hop sanatçısına 2014 ve 2016 yıllarında ikişer kez yer vererek sanatçının istatistiklerindeki atışı sürekli kılıyor (2014'te 112.000, 2016'da 219.000 izleme). Üçüncü taraf liste küratörlerinin devamlılığı zaman içinde dalgalanabileceğinden, buradaki etkileşim trafiklerini rutin olarak izlemek çok önemli.

NASIL İLERLEMELİ?

Şu an kendinize sorduğunuz soru büyük olasılıkla “Peki ya ben bunlardan nasıl yararlanırım?” olabilir. Cevap ise muhtemelen duymak istemediğiniz türden: Araştırmak, insanlara ulaşmak ve daha çok araştırmak. Üçüncü taraf çalma listeleri ile iletişime geçmek istiyorsanız bu, doğrudan ilişkiler, ilk kez iletişim kuracağınız kişilere ulaşma girişimleri, stratejik pazarlama ve nadiren de olsa onların sizi keşfetmesi yoluyla gerçekleşiyor. Bu noktada endişe duymadan ısrarcı olmak gerekiyor.

Sherman, "Kavgacı olun” diyerek sergilenmesi gereken tutumdan bahsederken “Bu listelere ait e-posta adreslerine ulaşmak kolay. Gönderinizi nasıl şekillendirdiğiniz çok önemli. Ben asla 3 şarkıdan daha fazla göndermezdim ve bu üçü en iyilerden oluşmalı. E-postayı kısa ve kişisel tutmaya özen göstermeli, e-posta içeriğinin zaman zaman başka kişilerce okunduğunu da akıldan çıkarmamak gerekiyor. Net bir konu başlığı seçin. Eğer bir ay içinde geri dönüş alamazsanız, tekrar deneyin ve bu sefer mesajınızın sonuna bir soru işareti koyun, böylelikle cevap vermeye teşvik edersiniz” sözleriyle ısrarcı olunması gerektiğinin bir kez daha altını çiziyor.

Endüstri içi ve dışından birtakım platformların genel işleyişe ters uygulamaları da mevcut: yapay olarak şişirilmiş dinleme sayıları. Birkaç üçüncü taraf platform seçtiğiniz dijital servis sağlayıcıda yüksek sayıda dinleme ve izleme vaat ediyor ancak bunu test etmek isteyenlerin dikkatli olmasında fayda var. Spotify bu gibi birkaç platformu 2018 yılı başlarında kapatmıştı.

İster paralarınızı bu tip kısa yollar için saçın, ister uzun tempoda bir yolculuk için yolları aşındırın, sektörün her ölçeğindeki sanatçı/plak şirketi ekipleri 3’üncü taraf şarkı listelerine yönelik Ar-Ge faaliyetleriyle fayda sağlayıcı sonuçlar elde edebilir yarar sağlama noktasına erişebilir 3PL R&D'den yararlanabilir; proaktif, yükselişte olan 3’üncü taraf listeleri takibe almak ve dijital servis sağlayıcılar ile sosyal medyayı da içine alan bütüncül stratejilerle ilerlemek buradaki en önemli hususlar. hesaplarının DP üzerinden ilk uyarlamaları ve sosyaller. En başarılı küratörlerin bile iki yıl içerisinde yeni bir şirkete sahip olacakları ve ayrıca yeni fırsatlar sunan farklı platformlardaki arayışlar için A&R sanatının varlığını hep sürdüreceği unutulmamalı. Her yeni gün yeni olasılıklar, yeni olanaklar demek.

[Kaynak: AWAL]

[Görseller: AWAL, LANDR]

Sonraki yazýyý yükle
Yükleniyor...
Yükleniyor...