Menü
Ana Sayfa En Son Haberler Menü
HABER

Eğlence deneyim ekseninde bir sanat: Kulüp tasarımı

Printworks, AHM ve Blitz Club'ın arkasındaki beyinler eğlence deneyimi ile mimariyi birleştiriyor

  • Furkan Kılıçaslan
  • 5 Ağustos 2019
Eğlence deneyim ekseninde bir sanat: Kulüp tasarımı

Beyrut, Londra ve Münih'te son yılların en yenilikçi kulüp tasarımcılarından üçüyle eğlence deneyimi üzerine konuştuk.

SIMEON ALDRED - PRINTWORKS, Londra

The Vibration Group'un kreatif direktörü olarak festivaller ve büyük çapta etkinlikler oluşturma ve yönetme konusundaki uzmanlığını Broadwick Live ekibi ile birleştirerek son zamanların en çok konuşulan mekanlarından biri olan Printworks London'ın tasarımında onun imzası var. ''Çok disiplinli bir kültür alanı'' olarak yaratılan Printworks her sezon elektronik müzik etkinliklerinden kraliyet balesine kadar geniş bir spektruma hitap ediyor.

Aldred’in çalışmaları hakkında vibrationgroup.com ve broadwicklive.com adresinde daha fazla bilgi alabilirsiniz.

RABIH GEHA - AHM, Beyrut

Beyrut'un çokça konuşulan zengin gece hayatı kültürünün oluşmasında tasarladığı kulüpler ile Rabih Geha imzası var. Ahm, Überhaus, Off & On ve yakın zamanda açılan 2 Weeks gibi kulüp tasarımlarının arkasında olan Geha, hikaye anlatıcılığını duyusal deneyimlerle birleştiren eşsiz bir stile sahip.

DAVID MUALLEM - BLITZ CLUB, Münih

Münih'in Blitz Kulübü'nün kurucularından David Muallem, daha fazla sayıda kulübün kavramsallaştırılması ve DJ'ler tarafından inşa edilmesi gerektiğine inanıyor. 39 yaşındaki isim, çeyrek asırdan beri yaptığı DJ'liği Bob Beaman'ın önderliğinde kreatif direktör olarak deneyimlere yansıtıyor. Bir buçuk yıl önce hayat bulan Blitz Club ses dizaynından mimariye kadar vizyonunu uyguluyor.

Gece kulübü tasarımında öncelikler neler? Bu sektöre başladığınızdan beri öncelikler farklılaştı mı?

Simeon Aldred: Londra'nın her köşesinde şaşırtıcı deneyimler bulmanız mümkün. Artık mekanlarda mükemmel ses ve ışık olduğunu söylemek yeterli değil; seyircileriniz çok daha fazlasını istiyor. İnsanlar binanın tamamını keşfedebilmek ve özgür hissetmek istiyorlar. Gösterilerimizin çoğunda VIP alana gerek olmuyor. İzleyicilerimiz, ham ve keşfedilmeye hazır olan müthiş bir alanda demokratik bir deneyim istiyor.

Rabih Geha: Benim için bir gece kulübü, her şeyin birlikte mükemmel bir şekilde çalışması gereken kalabalık bir toplanma alanı. Bir kulüpte bir gecede çok fazla değişken oluyor. Bu yüzden kesintisiz olarak bin veya iki bin kişiyi ağırlamak çok önemli. Sonuçta gelen herkesin bir numaralı önceliği deneyim oluyor. İnsanların deneyimini etkileyebileceğiniz faktörlerden en önemlisi ise duyularına hikayeler ile dokunabilmek.

David Muallem: Şimdiye kadarki projelerim, insanlığın en eski ritüellerinden biri olan ortak dans deneyimi üzerine yoğunlaştı. Ses kalitesi mutlak öncelik olmalıdır. İyi ses kalitesinin önünü açtıktan sonra, olağanüstü bir gece kulübü yaratma şansınız artıyor. Tasarım açısından, dans pistinin büyüklüğü diğer alanlardan daha büyük olmalı ve barlardan ayrılmalıdır. DJ kabini, sanatçıların ihtiyaçlarına hitap etmeli ve insanların müziğe odaklanmaları için fazla merkezi olmamalıdır. DJ'i ayrı bir oluşumdan öte ritüelin bir parçası olarak düşünmeniz gerekir.

Bir gece kulübünün temel amacının 'duyusal hitap' olduğu söylenir - bu ne kadar doğru?

Simeon Aldred: Tamamen doğru, ama duyusal hitap artık sadece ses ve ışıktan ibaret değil. İzleyicilerimiz harika yemekler, daha erişebilir barlar, ve dinlenmek ve rahatlamak için güvenli alanlar talep ediyor. Bunları onlara sunarak 10 saatten daha fazla Printworks'te kalmalarına yardımcı oluyoruz.

Rabih Geha: Gece kulüpleri mimarlar için deneysel alanlardır. Üzerinde çalıştığım tüm projeler anlatı dolu bir deneyim olarak tasarlandı: Dışardan izole edilmiş yapay bir dünya. Ahm, çevresindeki Akdeniz'den ilham alıyor. Direk görünümlü yapılar ve mekanı kapsayan doğrusal aydınlatmalar Lübnan'ın denizcilik genlerine atıfta bulunuyor. Uberhaus'un deneysel hikayesi, hemen konteynerlerle çevrili bir geçitten geçip dans pistine erişmeniz ile gelen özgürlük ile bağdaşıyor. Off & On’nın şık bön cephesi, 20. yüzyılın başlarında yapılan mimarilerden esinlenerek altında kalan daha özgürlükçü alan için bir ön cephe oluşumu hissi veriyor.

David Muallem: Benim görüşüme göre, özellikle insanların müzikten geçmelerine izin veren bir araç olarak duyusal hitabı önceliklendirmeleri oldukça doğru. Daha önce de belirttiğim gibi, bir kulübün benim için temel amacı insanların birlikte dans etmesini sağlamak. Duyusal hitapta bunun en önemli parametrelerinden biri. En son teknolojiye sahip ses sistemiyle mükemmel akustik alanı yaratın, insanların müzikte birlikte kaybolabildiklerinden emin olun. Bu kadar basit.

Ses ve ışık teknolojisindeki büyük gelişmeler, son birkaç gece kulübü tasarımını nasıl etkiledi?

Simeon Aldred: Teknoloji sadece onu kullanan operatörler kadar iyidir. Bu yüzden dünyanın dört bir yanından en iyi ses ve aydınlatma mühendislerini istihdam ediyoruz. Şu an piyasada olan teknoloji, üretim tasarımcılarına ve operatörlere 10 saate kadar çalışabilecekleri geniş bir spektrum sağlayan kinesis motorları, LED ekranlar, lazerler ve olağanüstü ses sağlıyor.

Rabih Geha: Günümüz teknolojisi, temel olarak istediğimiz her şeyi yapmamıza izin veriyor. Ama şahsen, ben tasarımlarımda daha düz olmayı tercih ediyorum. Sadece teknolojiden medet ummuyorum. Yine de dikkat çekici bir etki, seçilmiş bir ruh hali ve sürükleyici bir deneyim elde etmeye çalışıyorum.

David Muallem: Geleneksel gece kulübü teknolojileri hala beni çok etkiliyor. Modern LED aydınlatma sistemleri ile yaratabileceğiniz pek çok şey var, ancak geleneksel tiyatro ve gece kulübü aydınlatmalarının yerini tutmuyorlar. Blitz'de sadece geleneksel unsurlara odaklandık. Birkaç ACL hareketli kafa kulesi, bir Clay Paky Astrodisco, Svoboda hafif sahne kulesi, neon ışık kulesi ve aynı zamanda modern lazer gibi kullandığımız klasik projektörler var.

Bir kulübün, bölgenin şehir / ülke / mirasını yansıtması ne kadar önemlidir?

Simeon Aldred: Uluslararası bir izleyici kitlesine ve kadroya sahibiz, ancak Printworks'te yaptığımız işin özü bana hala “Londra” gibi geliyor.

Bağlam, hikaye oluştururken anahtar görevi görüyor. Her kulübün kendine özgü bir kimliği vardır. Bu bağlamı daha iyi anlamak için kendimi daima alana, caddeye, binaya yerleştirip vizyonumu müşterilerimin beklentileri ile senkronize ediyor, bu şekilde çalışmalarıma başlıyorum.

David Muallem: Bunun önemli olduğunu sanmıyorum. Birinin nerede dans ettiği o kadar önemli olmamalı.

Hali hazırda var olan bir yeri kulüp yapmak ile bir gece kulübünü sıfırdan inşa etmek arasındaki ana farklar nelerdir?

Simeon Aldred: 20 yıllık küratörlüğüm boyunca hali hazırda varolan alanlarda etkinlikler yaptım. Burada önemli olan şey varolan alanı değiştirmek değil, onu öne çıkaracak konseptler yaratmaktır. Katılımcıların gelme nedenlerinden biri de bu alanları deneyimlemek. İzleyiciler için güvenli olmasını sağlayın, ancak daha sonra yalnız bırakın.

Rabih Geha: Bağlam anahtardır. Beyrut'un çok zengin bir tarihi var. Yedi kez tahrip edilmiş ve yeniden inşa edilmiş bir şehir. Şehirdeki her yerin anlatacak bir hikayesi var; her alanda, her ülkede bir hatıra vardır. Ahm, sahildeki geri kazanılmış arazide sıfırdan inşa edilmiştir ve mimarisi, denizcilik atalarımızı yansıtmaktadır. Off & On, diğer taraftan, pahalı Beyrut şehir merkezinde bulunan mevcut bir binanın zemin katındadır ve sofistike ve lüksü yansıtmaktadır.

Gece kulübü tasarımının homojenleşmesini veya formüle edilmesini, dünyadaki benzer boyuttaki her gece kulübünün aynı görünmesini nasıl önlüyorsunuz?

Simeon Aldred: Sadece önceki hayatında başka amaçlara hizmet eden alanlarda çalışıyor. 2019 İlkbahar'ında açılan yeni mekanımız estetik olarak Printworks'ten tamamen farklı bir mekan.

Rabih Geha: Yine, bağlam büyük bir rol oynuyor. Benim için her zaman başlangıç noktası bağlam.Her projeyi kendi bağlamına yerleştirip inceliyorum. Gece kulübü tasarımına katkıda bulunan birçok faktör var. Beyrut İbiza ya da Las Vegas değildir ve orada iş yapan şeyler Beyrut'ta yapmayabilir.

David Muallem: Sanırım iyi bir kulübün fiziksel görünüşü son yıllarda çok fazla değişmedi. Dans pisti, kabin ve bar var. Biraz basitleştiriyorum, ancak yine de, sonuçta hepsi bu. Bu üç ana unsurdan en iyisini yaratmak zor olan kısımdır. Farklı bir konsept, vizyon oluşturmak, farklı iç tasarımlardan faydalanmak, malzemeler (ahşap iyi akustik alanlar oluşturmak için zorunlu olsa da) ve her proje için estetik yaratmak en önemlisi.

Tasarımcılar olarak, DJ’lerin dinleyicilere göre kulüp deneyimini ne kadar önemsiyorsunuz?

Simeon Aldred: Sanatçının, performanslarında gerçekten başarılı olmaları için mekanı sevmesi önemlidir. Sanatçının mümkün olan en iyi ekipmana sahip olması ve sahnede mekanın kontrolünü tamamen hissetmesi gerekiyor. Bundan sonra, tüm ekibimizin odak noktası her zaman izleyici deneyimidir.

Rabih Geha: DJ'ler ve seyircilerin aynı deneyimi yaşamasını sağlamaya çalışıyorum. Aynı deneyimi görüyorlar ve hissediyorlar, ancak farklı şekilde yaşıyorlar.

David Muallem: Bu iki şeyi ayırmanın çok büyük bir hata olduğuna inanıyorum. Bir kulüpteki deneyim, bir festivalden tamamen farklıdır. Bir kulüpte, DJ, ondan ayrı olmayan büyük deneyimin bir parçası olmak zorundadır. Yaptığım kabinlerin her zaman dans pistine yerleştirilmiş olmalarının sebebi de bu. DJ mümkün olan en iyi çalışma ortamına sahipse, kalabalığın içinde bulunuyorsa ve herkes aynı sonik deneyimleri paylaşıyorsa, sihirli bir an yaratma şansı çok daha yüksektir.

Sektördeki cinsel tacizlerin büyük bir problem olduğu göz önüne alındığında gece kulübü tasarımları kadın veya trans kulüpçülerin kendilerini daha güvende hissetmelerine ve güvende olmalarına nasıl yardımcı olabilir?

Simeon Aldred: 10 muhteşem kadından oluşan bir ekiple çalışmak, güvenlik konusunda sürekli endişelerden haberdar olmamı sağlıyor. Başlangıç noktam kulüp içerisinde serbest akan bir özgürlük sağlamak, karanlık noktalardan, gizli köşelerden ve görüş alanlarından gizlenmiş yerlerden kaçınmaktır. Ve mümkün olduğunda erkeklerle kadınların tuvaletlerini tamamen ayırıyorum.

David Muallem: Tasarımının gerçekten bu çok önemli konular üzerinde ne kadar etkili olduğundan emin değilim. Her tür insan için güvenli bir alan yaratmanın bir dans müziği kulübünün en önemli amaçlarından biri olduğuna şüphe yok. Tarihsel olarak gece kulüpleri azınlıklara kendilerini güvende hissettikleri bir ev olma ihtiyacından doğmuştur. Bununla birlikte güvenli bir alan yaratmanın temelde tüm iletişim kanalları aracılığıyla kulüp politikaları tarafından oluşturulabileceğine inanıyorum. Bunu yapmanın pek çok yolu var ve kulüp tasarımının bu konular üzerinde ne kadar etkili olacağından emin değilim.

İlk diskotek tasarımcıları, kulüp ziyaretçileri için “cinselliklerini ifade etmeleri” için özgür bir alan yaratmaya çalıştı. Bu hala tasarımcıların arzu ettiği bir şey mi, yoksa eski moda bir fikir mi?

Simeon Aldred: Bugünlerde ana odak noktası olduğuna inanmıyorum. Gecelerin küratörlüğünü yaparken çok daha bütünsel bir insan deneyimine odaklanıyoruz. İnsanların mekanımızda yeni ilişkiler kurmaya kurmaya geldiklerinden eminim, ancak bu kreatif işlerimizin önceliği değil.

Rabih Geha: Gece kulüpleri herkesin kendi hikayesinin kahramanı haline geldiği deneysel bir tiyatro sahnesi.

David Muallem: Kulüpler güvenli bir alan olmalı. Ne yazık ki, cinselliğini açıkça ifade eden bazı kişilerin açıkça tacize meyillendiği zamanlarda yaşıyoruz. Dolayısıyla bu fikrin eski moda olduğuna inanmıyorum.

Kulüp tasarımının “Vegasifikasyon”a uğradığı bir trend yaşanıyor. Şişe servislerine ve VIP alanlarına verilen alanların gittikçe arttığını görüyoruz. Hatta DJ'lerin ne kadar şişe ve masa sattığı üzerinden programlamalar yapılıyor. Siz bu baskıların altına girdiniz mi? Bunun tasarımcılar için etkileri neler?

Simeon Aldred: Bu kadar büyük bir alanı yönetmek ve sürdürmekle birlikte gelen kesinlikle ticari baskılar var, ama biz gerçekten de matematiğimizi böyle yapmıyoruz. İnsanların zamanında bir içki içmelerini sağlamak ve teklifte tam bir çeşitlilik olduğundan emin olmak istiyoruz, ancak müzik ne kadar şişe sattığıyla bağlantılı değil.

Rabih Geha: Beyrut hala mega gece kulübü zincir markalarından korunuyor. Bu yüzden asla böyle bir baskı altında kalmıyoruz. Tabii ki şişe servisi, VIP alanları ve sahne arkası salonları gece kulübünün önemli bir yönü olmaya devam ediyor. Ancak tüm tasarımlarımızda dans pistine oldukça geniş bir alan sağlıyoruz. Henüz “Vegaslaşmadık''.

David Muallem: Böyle şeyler yüzünden asla baskı altında kalmadığım için çok şanslıyım. Sanırım geleneksel dans müziği kulüpleriyle yüksek ticari eğlence mekanlarını karşılaştıramazsınız.

Spotify '#Yeraltı' çalma listemizi takip edin.

Sonraki yazýyý yükle
Yükleniyor...
Yükleniyor...