Plak Şirketleri A&R ve Pazarlamaya Daha Fazla Para Harcıyor
A&R ve pazarlama harcamaları 2017'de 5.8 milyar dolara ulaştı
Her birkaç yılda, küresel müzik ticaret kuruluşu IFPI, plak şirketlerinin - hem bağımsız hem de büyük - sanatçılar için kümülatif olarak ne kadar para harcadığını gösteren rakamları sunduğu raporunu yayımladı. Birkaç yılda bir yayımlanan rapor 2017'nin sonuna kadar yapılan harcamaları kapsıyor.
Plak şirketlerinin dünya çapında A&R ve pazarlamaya ayırdığı bütçe 2017'de rekor ile 5.8 milyar dolara çıkmış durumda. 2015'te yayımlanan önceki rapordaki rakama göre yüzde 30 artış gösteren A&R ve pazarlama kategorileri plak şirketlerinin en büyük masraf kalemleri haline gelirken işin dinamiğinin de değiştini gözler önüne seriyor. Bu makro trendlerin başında plak şirketlerinin harcamalarının yükseldiğini ve eskiden oluşan sanatçı başına kar marjlarının düştüğünü gösteriyor.
Artık büyük plak şirketlerinin, bu şirketlerin bir zamanlar imzalayabildikleri ve karın yüksek bölümünü kendilerinde tuttukları dönem geride kalmış gibi gözüküyor. Örneğin, ana telif haklarında kalıcı sözleşmeler imzalamak yerine, sanatçılar büyük plak şirketleri ile kısa vadeli lisans anlaşmaları imzalama yoluna gidiyorlar. Bir başka örnek ise eskiden yüzde 15-20 arası olan sanatçı telif hakları son zamanlarda yüzde 50'lere kadar çıkmış durumda. Bunun yanı sıra bir çok sanatçı da kendi finansallarını kontrol ettiği stratejiler yaratarak plak şirketlerini aradan çıkarmanın yollarını arıyor.
Geçtiğimiz on yıl boyunca, IFPI'nin sanatçılara müzik endüstrisi ile ilgili yayınlanmış istatistikleri her zaman çok açık bir sonuçla birlikte geliyor: Müzik endüstrisi diğer endüstrilerin tamamından yüzde olarak daha fazla A&R kategorisine harcama yapıyor (Bu diğer endüstrilerde AR-GE olarak adlandırılsa da aynı kategoriye alarak hesaplanan bir karşılaştırma).
IFPI verilerine göre, 2008-2013 yılları arasındaki beş yılda, bu yıllık sayı (A&R harcamaları tarafından tüketilen toplam sanayi gelirlerinin yüzdesi) %16 civarında oldukça tutarlı bir seyir izlemiş.
Ancak, 2015 yılında bu rakamın 'Müzikte Yatırım' raporunda açıklandığı gibi, rakam %16,9'a yükselmiş. 2017 yılına ilişkin raporda ise, IFPI, A&R’ harcamaları için rakam göstermiyor, ancak bir tahmin yapmamız için bize yeterli bilgi veriyor.
Eğer toplam sanatçı harcaması (A&R artı pazarlama) 5.8 milyar dolarlık gelirse, 2017’de IFPI tarafından açıklandığı gibi bu da endüstrinin %33,8'lik harcamasına oranlandığında A&R harcamalarının yüksek bir artış ile %23,8'e kadar çıktığını görebiliyoruz.
Yukarıda grafikte de görebileceğiniz gibi, 2013 yılından bu yana, plak endüstrisi sanatçı pazarlaması ve tanıtım harcamalarını yıllık gelirlerinin yaklaşık %10'unda tutmayı başarmış. Bunun da en büyük etkisi data ile beraber daha hedef pazar odaklı stratejilerin yaratılması.
Ancak müzik sektöründe A&R harcamalarının bu denli artış göstermesi çok farklı bir hikaye ve bize gelecek konusunda çok önemli ipuçları veriyor. Sanatçıların plak şirketleriyle pazarlık etme gücü arttıkça, sektör daha rekabetçi bir ortama dönüşerek plak şirketleri için yeni nesil ekonomik modellerin ihtiyacını da ortaya koyuyor.
Spotify 'Frekans' çalma listemizi takip edin.