Ferhat Albayrak: ‘Müziği tüm unsurların en ortasına koyduğunuz zaman gerisi çorap söküğü gibi geliyor’
Jeton Records, 15. yıl kutlamalarını 200. müzik kataloğu ile taçlandırıyor. Plak şirketinin kurucusu Ferhat Albayrak ile bu önemli dönüm noktasını merkeze aldığımız keyifli bir sohbet için bir araya geldik
Yeni bir söyleşi için bir aradayız. Nasılsınız? 24 Şubat’ta çok özel bir All Night Long gecesini daha geride bıraktınız. Hislerinizi öğrenebilir miyiz?
VW Arena’daki All Night Long’un 2024 edisyonu, benim için gene senenin en özel etkinliği oldu. Tüm zamanların en çok bilet satılan “All Night Long”u olmasının yanı sıra, en coşkulu gecesi oldu. Kapılar açılır açılmaz VW Arena doldu ve sabaha kadar insanlar dans etti. Benim için tasviri zor duygular. Her sene bir ritüel olarak gelen dinleyicilerimiz var. Gene hem arşivimin en derinlerine inebildim, hem çalınmaya cesaret isteyecek farklı genre’lara girdim, hem de her zamanki sound’umu daha uzun süre çalabildim. Setin sonrasında 24 saat boyunca anı yaşadım. Gerçekten çok mutluyum. Beni bir arenada 6 saat boyunca çaldıran tüm dinleyicilere bir kez daha teşekkür ederim.
6. yılında bu serinin böylesine başarılı gitmesindeki temel unsurlar neler?
En başta süreklilik. 2019’dan beri, pandemi harici her sene, bir öncekiden daha büyük bir kapasitede yapmamız, risk almamız ve kendi dinleyicimizin ne istediğini bilmemiz. Müziği, tüm unsurların en ortasına koyduğunuz zaman gerisi çorap söküğü gibi geliyor. Tabi ki ticari başarı da bize bir sonraki sene daha büyük kapasite ile yapma iştahı veriyor.
Özellikle All Night Long gecelerinde son dönemde Metallica tişörtünüzle sizi sahnede görüyoruz. Metallica’nın sizin dünyanızda nasıl bir izi, etkisi var?
Metallica benim en favori grubum. Lise yıllarından beri fanıyım. Türkiye’deki tüm konserlerine gittim. Son 4 senedir de Avrupa turnesindeki 1 konsere her yıl gidiyoruz. Benim için o konserler bir terapi, bir duygu yoğunluğu ve esinlenme seansı. Metallica’yı sadece dünyanın en büyük grubu olarak, 40 yıldır müziğin tepesinde, çağımızın Mozart’ı olarak dinlemiyorum, aynı zamanda en inanılmaz ses ve ışık sistemini de deneyimliyorum, bu da bana Türkiye’de yapacağımız işler için büyük ilham kaynağı oluyor.
T-shirt meselesi ise, her yıl Avrupa konserinden aldığım o turneye ait t-shirt’ü, All Night Long gecesine kadar saklıyorum ve hiç başka yerde giymiyorum. Benim için bu hem bir ritüel, hem de şans oldu. 4 senedir bu şekilde.
Bir de tabi All Night Long’da çaldığım “Master of Puppets” editim var. Bunu da sadece “All Night Long” setimde çalıyorum, başka hiçbir yerde çalmıyorum.
Jeton Records 200. kataloğuna, New Breed seriniz ise 10. kürasyonuna ulaştı. Bir istikrar abidesi olarak bugüne ulaşan bu süreçte, sektörün bu yaratıcı kırılımındaki evreninde kalıcı etki yaratma yaklaşımınızı nasıl tanımlarsınız?
Jeton’un 200. kataloğuna ulaşmak gerçekten çok büyük bir mutluluk kaynağı. 2009 Ağustos ayından beri, her ay en az 1 release ile müzik çıkardık. 1 ay bile atlamadık. Her zaman kalite çıtasını yukarı taşımaya çalıştık, gençlere, yeni yeteneklere fırsat verdik. Görsel tasarımlarımıza büyük önem verdik. Bütün bunların sonucunda bölgenin en iyi plak şirketlerinden biri haline geldik.
Nisan ayında Beatport bizi ayın Plak Şirketi seçti ve Jeton’un seçili eserlerini ve 200. kataloğumuzu tanıtacak. Çok mutluyuz. 200. katalog için çok özel bir seçki hazırladık. Her zaman söylüyorum, Jeton öncelikle bir plak şirketidir ve öyle kalacaktır. Yaratıcılığımızın sınırlarını ileri dönemde de zorlayamaya devam edeceğiz.
Sürdürülebilir başarının sırrı nedir sizce?
Öncelikle bildiğin, sevdiğin işi yapmak, trendlere bağlı kalmamak. Sonrasında iyi bir plan yapmak, ekip kurmak, inandığın değerlere sahip çıkan bir takımla çalışmak, çalışmak ve çalışmak.
Türkiye’deki mevcut sosyo-ekonomik şartlar, Ferhat Albayrak ve Jeton Records’ın proje ve hedeflerine nasıl yansıyor? Kitlesi ile iletişimini nasıl etkiliyor?
Pandemi sonrasına göre sosyal baskı biraz daha azalmış gözükse de, ekonomi ve satın alma gücünün sürekli düşmesi bizi de çok zorluyor. Etkinlik tarafında, sanatçıyı Euro ile alıp, bileti TL ile satmak, en yanlış iş modellerinden biri. Kitlemizi çok iyi tanıdığımız için de satın alma limitlerini biliyoruz, o yüzden maliyet hesaplarımızı hep ona göre yapıyoruz. Sürdürülebilirlik için bu çok önemli. Avrupa’da EUR/TL paritesi gibi bir problem olmadığı için onlar 2 sene sonraki işlerini kurgulayabiliyorlar, biz ise ancak 6 aylık dönemlerde plan yapabiliyoruz.
Mevcut şartlarda İstanbul’un sektör açısından en önemli eksikleri ve en kritik avantajları neler?
İstanbul’da 1.1 milyon üniversite öğrencisi yaşıyor. Bu, çoğu Avrupa şehrinin toplam nüfusundan fazla. Elektronik müzik, hiphop/rap’ten sonra en favori tür, Techno ise en favori genre. O yüzden şanslıyız. Artık aynı hafta sonu değil, aynı gece 2/3 event yapılabilir hale geldi. Ancak biraz önce bahsini ettiğim satın alma gücü, çok büyük işler yapılmasını engelliyor. Sponsor ve yan desteklerin de neredeyse sadece göstermelik olduğunu düşünürsek, milli gelirimizin paralelinde işler yapmak zorundayız.
Sektöre müzik dışından gelen yatırımlar, daha çok etkinliklere gittiği için, zararlar tekrarlanınca hemen çıkış yapıyor. Halbuki bu yatırımlar kulüp ya da kulüplere yapılırsa, İstanbul Elektronik Müzik Kültürü için daha fazla katma değer sağlar ve daha uzun soluklu olur.
Yeni Jeton gecelerinde önce Patrick Mason Volkswagen Arena sahnesinde konuğunuz oldu, sonrasında Sara Landry ve Klangkuenstler de Jeton gecelerinde yerini alıyor olacak. 2024’ün 2. yarısı için henüz bilmediğimiz, okurlarımızla paylaşabileceğiniz özel detaylar var mı?
Evet, Klangkuenstler’i bu sefer “All Night Long” olarak gene Volkswagen Arena’da yapacağız. Bunlara ilave ayrıca 21 Eylül’de Carl Cox’u yine konuk ediyoruz. Finalize etmek üzere olduğumuz 2-3 işimiz daha var.
Şehir dışında da periyodik olarak Kite Ankara ve Kalt İzmir showcase’lerimiz devam edecek.
Geçen yıl sonu Techno Türken ile birlikte Berlin’in ikonik kulüplerinden Suicide’da bir gece düzenlediniz. Benzer şekilde önümüzdeki dönemde de yurt dışındaki elektronik müzikseverlerle buluşmaya devam edecek misiniz?
Techno Türken ile gecemiz çok keyifli idi, Suicide’da güzel bir iş birliğimiz oldu. Berlin’de işlerimiz devam edecek, ayrıca Avrupa’nın farklı şehirlerinden showcase görüşmelerimiz devam ediyor.
Bir araba tutkunu olduğunuz herkesin malumu. Sürüş deneyimine en iyi giden 10 favori parçanızı sıralamanızı istesek?
Benim için parça listesi yapmak gerçekten çok zordur, çünkü sürekli bir yeni parça arayışında olduğumdan, sürekli bir favori listem pek olmaz, bir de otomobil kullanırken parça değil set dinlerim. O yüzden size son dönemde dinlediğim birkaç favori seti önermek isterim;
DJ ve prodüktörler olarak her geçen gün yeni yazılım ve donanımlarla tanışıyoruz. Son zamanlarda yeni keşfedip severek kullanmaya başladığınız stüdyo / sahne ekipmanı ve plugin'leriniz var mı?
Pandemi ile beraber PLAYdifferently MODEL 1 mixeri kullanmayı bırakıp, Pioneer DJM V10 ile çalmaya başladım. Şimdi Pioneer DJ’in özellikle yeni marka kimliği AlphaTheta ile geliştirdiği, özellikle Techno DJ’leri hedef alan bir mixer geliştiriyor, hatta ürün temsilcisine ben de birkaç geri bildirim verdim, o mixer’ı heyecanla sahne ekipmanı olarak kullanmayı bekliyorum.
Müzik yapmaya başladığımdan beri kullandığım Ableton’un 12. sürümü tanıtıldı, hemen kullanmaya başladım, her yeni sürüm bir öncekinin eksikliklerini giderim yeni fonksiyonlar ekliyor, bu sayede rakiplerden çok bariz bir şekilde ayrıştı, bence 12 çok başarılı olmuş, en favori yeniliğim Similarity Feature.
Plugin’lerde, synth dışında çok arayış içinde olmam ancak Synthmaster 3 benim en heyecanlandığım yeni synth'lerden biri oldu. Pigments 5 önemli bir update olmuş, Rave Generator çok eski bir plugin olmasına rağmen resmen ikinci baharını yaşıyor, yeni keşfettiğim BLEASS Fusion ise küçük ama etkili Distortion maker.
Daha şimdiden yeni yılda üç yeni müzik projeniz dinleyicilerle buluştu. ‘Phantom Lord’ EP’si, ardından ‘Kingdom of Salvation’ parçası ile Odd Recordings seçkisinde yer aldınız ve kısa bir süre önce KD RAW’dan ‘Shepard Tone’ isimli parçanız yayımlandı. Yılın geri kalanı için hangi müzik projeleri ve iş birlikleri sırada bizleri bekliyor?
Jeton’dan 3 EP’im sene sonuna kadar planlandı. Farklı 2 plak şirketinden de parçalarım yayınlacak, şu an için ne yazık ki bu kadar detay verebiliyorum.
༺༻
Ferhat Albayrak'ın bu yıl şu ana kadar çıkan yeni müzik çalışmalarını aşağıda dinleyebilir, Jeton Records'ın 200'üncü kataloğu olan 8 parçalık '15 Years of Jeton' derlemesine buradan ön sipariş verebilirsiniz.