Menü
Ana Sayfa En Son Haberler Menü
Yorumlar

Görüş: TikTok müzik sektörüne kaybettiğini geri verebilecek mi?

Kısa video platformu TikTok'un arkasındaki Çinli şirket ByteDance, Spotify benzeri bir müzik uygulaması planlıyor

  • FURKAN KILIÇASLAN
  • 4 Haziran 2019
Görüş: TikTok müzik sektörüne kaybettiğini geri verebilecek mi?

Dünyanın en değerli startup'ı olan TikTok'un da sahibi ByteDance müzik platformu kurmak için kolları sıvıyor. 75 milyar dolardan fazla bir değere sahip olan Çinli ByteDance'in süreci hızlandırmak için geçtiğimiz ayın sonunda büyük plak şirketleriyle toplanarak istişarelerde bulunduğu biliniyor.

Uygulama diğer dijital müzik platformlarına benzer olarak reklamlı-ücretsiz ve paralı olarak hizmet sunacak. Bloomberg'in haberine göre ByteDance yeni müzik uygulamasıyla gelişmekte olan pazarları hedefleyecek.

Haber büyük yankı uyarsa da ByteDance'in müzik uygulamalarına ilgisinin olması hiç de sürpriz değil. TikTok uygulaması ile filmlerden ve müzik albümlerinden seçtiğiniz şarkıları kendi çektiğiniz videolar ile birleştirip eğlenceli videolar yaratabiliyorsunuz. Şirket bu yüzden hali hazırda programın içinde kullanılan parçaların lisansları için büyük plak şirketleriyle çalışmalarını sürdürüyordu. 800'den fazla plak şirketi ile anlaşması olduğunu ifade eden ByteDance, son zamanlarda yeni müzik yeteneklerinin keşfedilmesi ve kullanıcılarının kendi müziklerini yaratması konusunda bir çok teşvik edici pazarlama kampanyalarına imza atmıştı.

Bunun yanında, ByteDance son aylarda uygulama portföyünü de genişletiyor. Bu yılın başlarında şirket TikTok ve Snapchat'in bir karışımı gibi görünen video sohbet uygulaması Duoshan'ı piyasaya sürdü. Bu hafta ise, çoğunlukla yazı odaklı sohbetlere odaklanan bir başka sohbet uygulaması olan Feiliao'yu lanse etti.

Peki Spotify, Pandora, Apple Music gibi devlerin yanında ByteMusic'in bu yeni adımı kendine nasıl yer bulacak? Şirket dijital müzik tüketim alanında kendine farklı bir alan yaratabilecek mi? Aslında bu soruların cevabı dijital müzik tüketimini "güvenli bölge"den çıkarmanın altında yatıyor.

Dijitalleşmeyle beraber ruhunu ve duygusallığını kaybeden müzik sektörünün mevcut hali adı duyulmamış birçok sanatçının ortaya çıkmasında önemli rol oynasa dahi sanatçıların kendilerine bağlı bir hayran kitlesi yaratmasında zorlandığı bir geçiş dönemine tanıklık ediyoruz. Günümüzde sanatçılar için daha fazla insana erişim olanağı doğmasına rağmen hayran kitlesi oluşturmakta zorlanmalarının altında ise değişen satın alma psikolojisi var. Eskiden, müzik ne hissettiğimizi ve kim olduğumuzu daha iyi yansıtırken, şimdi bu tanımlamaların yerini bilgisayarların gücüne bıraktığımız kişisel ve kürasyon listeler almış durumda. Bu da kullanıcıların sanatçı ile kurduğu bağın daha az olmasına neden oluyor. Kısacası, dijital platformların bağlılığı ve duygusallığı müziğe nasıl geri getireceğini bulması gerekiyor. TikTok bu noktada rakiplerinden ayrılarak kullanıcıları hayranlara dönüştürebilirse dijital müzik platformlarında yeni bir akım başlayabilir.

Bunu yapabilmenin de iki temel yolu var:

- Anlam yaratabilmek
- Hayranlığı paraya dönüştürebilmek

Birincisi keşifle ilgili; evet, aslında birçok müzik şirketinin ağzından düşmeyen ancak nadiren gerçek anlamda ortaya konan bir konsept. Dijital müzik servislerinin tamamının keşifle ilgili olduğunu biliyoruz. 50 milyondan fazla parça ve sürekli değişen yeni çalma listeleri. Ancak bu da yukarıda bahsettiğimiz gibi müzik dinlemek ile gerçek anlamda o müziği keşfetmek arasındaki o büyük farkı doğuruyor. Kişiselleştirmelere rağmen istatistiklere göre yeni bir sanatçıyı keşfedip onu dinlemeye sürekli devam eden kullanıcı yaratımında dijital müzik platformları en etkili dördüncü yol olarak göze çarpıyor. Bu yüzden dijital müzik platformlarının sonraki büyük adımı müzik dinlemek ile müziği keşfetmek arasındaki katmanda anlam yaratabilmekten geçiyor.

İkincisi ise hayran kitlelerini geçmişte olduğu gibi farklı deneyim ve ürünlerle paraya dönüştürebilmek. Direkt olarak müzik tüketimi yerine müzikle ilgili deneyimler geliştirmek daha da önemli hale heldi. Özellikle WeSing gibi platformlar, kullanıcılarının müzikle kendilerini ifade etmelerini sağlamak için sanal hediyeler, rozetler ve benzeri araçlar sunuyor. Tıpkı geçmişte yatak odalarımızı süsleyen CD'ler ve posterler gibi bir deneyim yaratıyor. Özellikle 14-18 yaş arasının direkt müzik tüketiminden öte müzikle ilgili deneyimleri daha fazla tükettiğine şahit olduğumuz bu dönemde platformların bu deneyimleri maksimize edebilecek olanaklar yaratması onları farklı kılacak.

Peki TikTok bunu başarabilir mi?

TikTok'ın kullanıcı kitlesine baktığımızda yüzde 30'unun 16-19 yaş olduğunu görüyoruz. Bu da yeni neslin müzikleri bu tarz platformlardan keşfetmesinin daha kolay olduğunu gösterir nitelikte. Eğer ByteDance Spotify ve Apple Music gibi direkt müzik tüketimi yolunda gitmeyip zaten güçlü olduğu noktalarına odaklanabilirse kendine piyasada yer bulabilir. Bunu yapabilmek için ise gelişmekte olan pazarlara odaklanmak şart.

Spotify '#Arşiv' çalma listemizi takip edin.

Sonraki yazýyý yükle
Yükleniyor...
Yükleniyor...