Menü
Ana Sayfa En Son Haberler Menü
Sanatçılar

Ferhat Albayrak ile gelişen tekno ve festival kültürü üzerine

Sanatçı 20 Temmuz'daki One Love Festival performansı öncesi Mixmag Türkiye'ye konuştu

  • FURKAN KILIÇASLAN
  • 10 Temmuz 2019

Türkiye'nin küresel ölçekli ilk techno plak şirketi Jeton Records'ı kuran ve Türkiye elektronik müzik sahnesinin önde gelen isimlerinden biri olan Ferhat Albayrak, dört yıl aradan sonra geri dönecek olan One Love Festival'ın gece programında Volkswagen Arena'da performans sergileyecek sanatçılardan biri. 26 Haziran'da uzun bir aradan sonra Eden Ibiza'da çalan Albayrak ile yerel ve küresel ölçekte gelişmekte olan festival kültürü, Jeton Records, taze Ibiza izlenimleri ve yaklaşmakta olan One Love Festival üzerine konuştuk.

Geçtiğimiz günlerde (26 Haziran) Ibiza Eden’de Christian Smith, Loco & Jam, Matt Sassari ve Clayton gibi isimlerle aynı sahneyi paylaştınız. Türkiye ve Ibiza kitlesini nasıl karşılaştırıyorsunuz? O geceden bizimle paylaşmak istediğiniz bir anı var mıdır?

Ibiza'da çok uluslararası bir kitle var ve aslına baktığınız zaman İngiliz ve İtalyan ağırlıklı. Ibiza genel olarak underground soundlara çok açık bir lokasyon değil. Ama Ibiza'ya herkes eğlenmeye geliyor, bu da dans pistine çok iyi yansıyor.

Eden'da ilk defa çaldım, daha önce 2 kez Space'te çalmıştım, Ibiza'da çalmak sadece o gece için değil bütün sezon için çok keyifli oluyor, eski tanıdıklarla tanışmak ve beni ilk defa dinleyenlerin pozitif dönüşlerini almak çok keyifli. Kendi parçam "Our Darkness"ı çaldığımda 3 kişi bana bu parçanın ismini sordu, bu da bana doğal olarak çok keyif verdi.

Steve Lawler, Mixmag ile gerçekleştirdiği röportajında Ibiza’nın müzik kültürünü kaybetmeye başladığını belirtmişti. 10 yılı aşkın süredir Ibiza’nın yapısını gözlemleyen biri olarak bu yoruma katılıyor musunuz? Beyaz Ada’daki değişimi Ferhat Albayrak nasıl yorumluyor?

Kesinlikle katılıyorum. Space'i çok seven birisi olarak, kapandıktan sonra aynı lokasyonda yeni ismi ile açılan "Hi Ibiza"ya Afterlife'ın açılış gecesinde ilk kez gittim. Güzelim Space gitmiş, yerine odağının merkezine sadece VIP'nin koyulduğu bir kulüp gelmiş. Dans pisti küçültülmüş yerine koca koca localar eklenmiş ama localar boş olunca enerji de çok yükselemiyor. VIP'ye araçla gelmek için ayrı kapı ve yol yapılmış. Ibiza gibi bir adada kim aracını kulübe gittiğinde gösterme içgüdüsünde olacak da ona ayrı araç yolu yapmışlar, pek anlayamadım. Underground soundların çok az kendine yer bulabilmesi ve aslında genelde hep aynı DJ'lerin iş yapması, bunun en güzel örneği. Ibiza bence alarm veriyor ve kısa zamanda toparlanması lazım.

Aynı zamanda 10 yılı aşkın süredir Türkiye’de de Jeton Records ile beraber elektronik müziğe yön veren plak şirketlerinden biri olmanın yanı sıra elektronik müziğin değişimine de tanıklık ediyorsunuz. Sizce dünyadaki bu değişim Türkiye’ye nasıl yansıyor? Türkiye ve Türk prodüktörler bu değişimin neresinde kalıyorlar? Bu açıdan Türkiye’de iyileşmesini arzu ettiğiniz noktalar var mı?

Değişmeyen tek şey değişim. Elektronik müzik son yıllarda altın çağını yaşıyor. Türkiye'de yetenekli prodüktörlerimiz var, biz de Jeton olarak bunları destekliyoruz, dünyanın en iyi DJ'lerinin parçalarını çalmalarına öncülük ediyoruz. Ancak Türkiye'de kültürün daha çok yoğunlaştığı yer DJ'lik üzerine, bu da ne yazık ki sağlıklı değil. Zira DJ olmak çok kolay, ancak bugün çok iyi Türk DJ'ler bile çalacak kulüp bulmakta zorlanıyor. Prodüktörlük çok daha mesai isteyen uzun ve zorlu bir yol olduğundan ilgi daha az. Unutulmaması gereken nokta ise günümüzde iyi bir prodüktör olmadan, uluslararası iyi bir DJ olmanız mümkün değil. Biz mümkün olduğunca bu bilinçle ilerliyoruz.

Jeton Records’ın müzikal anlamda sabit çizgileri var mı, yoksa gelen demolar ve trendlere göre mi bu çizgiler şekilleniyor?

Tek bir çizgimiz var; Techno. Techno'nun bütün alt genre'larını kapsıyoruz. Bir de bir kriterimiz, parçanın benim setlerimde yer alabiliyor olması. Çalamayacağım bir parçayı Jeton'dan çıkartmak istemem. Bu arada Jeton'a gönderilen bütün demoların hepsini dinliyoruz. Şu an haftada yurt içi ve yurt dışından 130 civarı demo geliyor.

Çıkış yapmak isteyen yeni nesil prodüktörlere Ferhat Albayrak’ın tavsiyeleri nelerdir? Ve yine bu soruyla bağlantılı olarak bir prodüktör Jeton Records’tan parça çıkarmak isterse nasıl bir yol izlemeli?

Rekabetin bilincinde olmalı. Çok çalışmalı. Dünyanın en iyi DJ'leri parçasını çalabilmeli mantığı ile yaklaşmalı, taklit etmemeli ama esinlenmeli, kendi parçasını yaptıktan sonra hemen beğendiği birkaç parçayı art arda dinleyip A/B testi yapmalı. Jeton'dan parça çıkarması için önce [email protected] adresine parçasının soundcloud linki göndermeli, göndermeden önce de benim setlerimi ve Jeton'dan daha önce çıkan parçaları dinlemeli, bu ona iyi bir referans olacaktır.

Ferhat Albayrak prodüktör/DJ olmanın yanı sıra plak şirketi sahibi, kendi etkinliklerini düzenliyor ve bunların pazarlanma süreçlerinde yer alıyor. Süreç kendisi için nasıl işliyor? Tüm bunların arasında dengeyi nasıl kuruyorsunuz?

Çok katı bir takvimim var, saati saatine herşeyi planlayıp bir ritim içerisinde yönetiyorum. Süreçlerin içinde olduğunuzda da bir geri beslemede çok hızlı aksiyon alabiliyoruz. Kendi etkinliklerimizi 4 sene önce yapma kararı aldığımızda aslında süreci uzun vadede planlamıştık. Bu master plana uymaya ve geliştirmeye devam ediyoruz. Dünyanın en iyileri nasıl yapıyorsa, bizim de vizyonumuz o yolda ilerlemek.

Son yıllarda, plak şirketlerinin konseptleşerek kendi etkinliklerini yarattığını görüyoruz. Jeton Records da Türkiye’de bunu yapan ilk plak şirketlerinden biri. Kendi markanız altında etkinlikler sunmanız neden bu kadar önemli? İyi bir etkinlik düzenlemenin sırrı nereden geçiyor?

Konsept yaratmak, deneyim yaratmanın en önemli kollarından. Önemli olan deneyim yaratmak, yani partimize gelen kişi kimin çaldığını bilmeden, bunun bir Jeton etkinliği olduğunu anlamalı. Çalan müzikten, dönen görsellerden, içerideki kitleden hissetmeli. Bunu yapmak için de pazarlamanın bütün kollarını kullanıyoruz. Kendi etkinliğimizi yaparken bütün bunları kontrol edebildiğimiz için kendi partimizi yapmak bunun için önemli.

İyi bir etkinliğin merkezinde bence kitle bulunuyor. Kitle iyi ise herşey güzel olur, kötü ise her şey kötü. İyi kitleyi oluşturmak ise uzun ve zorlu bir yol. Bu yolun başında da müzik geliyor. Biz odağımıza her zaman müziği koyduk. Bunu da yapmaya devam edeceğiz.

Etkisini hala üzerinizde taşıdığınız bir DJ Set?

Kendi çaldığım setlerden bu sene Zorlu'da 6 saat All Night Long tek başına çaldığım seti unutmayacağım. Onu bu sene tekrarlayacağız. Ayrıca Carl Cox ile beraber çaldığım Space Ibiza setlerimi de unutamam.

Başkalarının çaldığı setlerden ise Richie Hawtin 2009 Ultra Music Miami, Laurent Garnier 2008 Global Gathering ve Maceo Plex 2016 Time Warp setleri ilk aklıma gelenler.

20 Temmuz’da One Love Festival’da The Black Madonna, Black Merlin, Art Department gibi isimlerle aynı sahneyi paylaşacaksınız. Uzunca süredir uluslararası birçok sanatçıyla performans veren biri olarak hala bu büyüklükte isimlerle sahneyi paylaşırken heyecan oluyor mu? Bu tarz performanslara nasıl hazırlanıyorsunuz?

Heyecan her zaman oluyor, ancak ilk parçanın play tuşuna bastıktan sonra yok oluyor. Büyük performans küçük performans ayırımı yapmıyorum ancak genelde bir playlist oluşturmam, bu tarz festivallerde playlist için potansiyel bir ana dosya oluşturuyorum, 3500 parça arasından değil de 200 parça arasından çalacaklarımı seçmek için, zira festival setleri genelde kısa oluyor ama etkisi hep hissediliyor.

Festivallerin sizin için olmazsa olmazı nedir?

Eğlence! Büyük kalabalıklar, birbirlerini daha çok eğlendiriyor ve enerji olağanüstü şekilde yükseliyor, festivallerdeki bu muhteşem enerjiye bayılıyorum.

One Love 15. yılında uzunca bir aradan sonra hayatlarımıza yeniden giriyor olacak. Özellikle One Love Festival gibi çoklu tarz müzik festivalleri elektronik müziğin çok da fazla içinde olmayan seyirciye bu müziği tanıtabilmek için benzersiz bir fırsat sunuyor. Ferhat Albayrak bu konu hakkında ne düşünüyor?

One Love burada önemli bir misyonu daha üstleniyor ve aslında ekonomik açıdan zor geçen bu günlerde sektöre önemli bir yatırım yapıyor. Bunun ileriye dönük dönüşleri çok pozitif olacaktır ve elektronik müziği o gün bile keşfeden olursa, sektörümüze büyük fayda sağlayacaktır. Ama önemli olan güzel örneklerle bunu yapabilmek, One Love'un line-up'ı da bunun sağlamasını yapıyor.

One Love Festival katılımcılarına iletmek istediğiniz bir mesajınız var mı?

VW Arena'ya erken gelsinler ve dans etmekten yorulmaya hazır olsunlar.

Ferhat Albayrak 20 Temmuz'da One Love Festival'ın gece programı kapsamında Volkswagen Arena'da Art Department, The Black Madonna ve Black Merlin ile birlikte kabin başında olacak. Etkinliğin biletlerine bu bağlantı aracılığıyla ulaşabilirsiniz.

Sonraki Sayfa
Yükleniyor...
Yükleniyor...