Çalma listelerinizi pazarlama aracı olarak kullanmanın yolları
Kitleniz ile sürekli iletişimde kalmak en önemli nokta
Kullanıcıların kendi yarattıkları listelerden daha çok algoritma tarafından yaratılan çalma listelerini tercih ettiklerini fark eden Spotify, geçtiğimiz Mart ayında bazı orta seviye takipçiye sahip listelerin dinleyici davranışına dayanan parçalarla kişiselleştirileceğini açıklamıştı. Şirketin testlerine göre yeni nesil kişiselleştirilmiş listeler sayesinde herhangi bir şarkıyı keşfedenlerin tekrardan şarkıyı arama oranının yüzde 80'i, kullanıcıların kendi listelerine kaydetme oranının ise yüzde 66'da olduğu keşfedilmiş, ardından bu özellik hayata geçirilmişti.
Bu değişiklik, büyük bir çalma listesine eklenmenin yararları konusunda artan bir belirsizliğe rağmen listelere girme şansı daha az olan sanatçılar için büyük bir fırsat doğuruyor. Doğru pazarlama stratejileri ve reklamlarla ''kuru dinleyici paradoksu''ndan kurtulmak sanatçıların elinde.
Hayran Döngüsü
Herhangi bir pazarlama stratejisinde olduğu gibi, trafik için tek bir platforma güvenmek her zaman risk arz ediyor. Spotify'da, üçüncü kişi çalma listelerinin zamana duyarlı yapıları nedeniyle bu daha da karmaşık bir yapı haline geliyor. Mesela New Music'de şarkınız sadece bir hafta kalabiliyor.
Bu, dijital müzik platformları için bir eleştiri olmasa da sanatçıların, plak şirketlerinin ve menajerlerinin stratejilerini geliştirirken göz önünde bulundurmaları gereken en önemli şeylerden biri. Çalma listeleri bir sanatçının kariyerine kısa vadede kesinlikle yardımcı olabilir. Bir şarkı çalma listesine girdiğinde kullanıcılar kendi yarattıkları çalma listelerine de bu parçayı ekleyerek dinlemeye devam edebilir. Ancak, bir şarkının tüketim ömrünü uzatmak için kullancıların sizi listelerine eklemesi yeterli olmayabilir. Bunu yapabilmek de dijital müzik platformlarının dışındaki platformları kullanıcılarınız için değerli ve tüketilebilir içeriklerle donatmaktan geçiyor.
Sıradan dinleyicileri hayranlara dönüştürmek için çalma listelerinden diğer platformlara bağlantı kurmanın bir yolunu sanatçı mutlaka dinleyenlerine sunmalı. Bu da optimize edilmiş bir Spotify sayfası ile başlıyor. Spotify'da diğer sosyal medya alanlarını boş bırakan birçok büyük ve küçük sanatçı görmek ise bir hayli şaşırtıcı. Profilinize giren dinleyiciler mutlaka sizin hakkınızda daha fazla bilgi edinmek isteyecektir. Ancak sanatçılar bu alanları boş bıraktığında dinleyici profillerinizi bulmak için ekstra bir efor sarfetmeyecektir, en azından bir çoğu. Bu aşamadan sonra ise dinleyenlere ne sunacağınız çok önemli ( Bakın burası çok önemli! ). Sosyal medya platformları insanların sahne arkasındaki videoları izleyebilmeleri, bir bültene kaydolmasını, özgün içerik indirebilmelerini veya daha fazla bilgi almalarını sağlayacak şekilde ayarlanmalı.
Eğer dinleyicileri hayran kitlelerine döndüremiyorsanız onları sonraki zamanlarda yeniden pazarlama (remarketing) stratejileri ile kazanmayı denemek de işe yarayabilir. Ancak unutulmamalı ki hayran edinmek tek seferlik veya tek yönlü stratejilerle olmadığı gibi kolay da değil. Güçlü bağlar geliştirmek ve etkileşimde devinim yaratmak için sanatçıların anlamlı ve ilgi çekici içerikleri hayran potansiyeline sahip kitle ile onların istedikleri zamanda ve platformda sunması gerekiyor.
Tüm bu “platform dışı” etkinlikler, yerel grupların ve sanatçıların dijital çağdan önce yıllarca yaptıklarının benzerini yansıtıyor: Şehirdeki mekanlarda dolaşmak, şovlarda süper hayranlarıyla birebir zaman geçirmek ve ürünlerini satmak. Aynı şekilde dijital müzik platformları da hayran yaratmada ilk adım olarak görülebilir.
Kitleye Bağlam (Context) Sağlama ve Veri Elde Etme
Daha önceki müzik formatları ile karşılaştırıldığında çalma listeleri, içindeki müzikle ilgili fazla bir bilgi sağlamıyor; telefonumuzdan ya da bilgisayarımızdan şarkıyı indirsek dahi en fazla ulaşabileceğimiz bilgi sanatçı ve şarkı ismi oluyor. Dolayısıyla, çalma listeleri giderek zevklerimize göre uyarlansa bile müzikle ilgili bu bağlam eksikliği, dinleyicilerle daha derin ve uzun bir bağlantı kurmayı zorlaştırıyor.
Bu da kısmen YouTube’un hala her ay yeni parça arayan insanlardan bir milyarın üzerinde trafik çekmesini açıklıyor. Çünkü YouTube'da kullanıcılar bir yandan şarkı keşfedip sanatçıların müzik videolarını izlerken bir yandan da altta diğer izleyiciler ile yorumlar sayesinde konuşmalara katılıp bağ kurabiliyor, platform böylece daha derin bir bağlantılar inşa edilmesine olanak sağlıyor.
Dolayısıyla, dijital müzik platformlarının dışındaki etkinlikler, hayranlarla etkileşimde bulunmak için daha derin yollar sunabiliyor. Bunun yanı sıra yukarıda bahsettiğimiz bağlam sağlayarak kullanıcıya erişmenin yollarını da açıyor. Elde edebileceğiniz veriler de cabası.
Spotify'da şarkınızın 1 milyon dinlendiğini hayal edin - çal düğmesine basan bu insanların kaç tanesi konser biletinizi veya tişörtünüzü alacak? Söylemesi zor. Öte yandan, aynı insanlar her hafta bir bülten açarlarsa ya da Instagram anketlerinde oy kullanırlarsa veya özel içeriğinizi tüketirlerse bunların kim olduğunu ve bu hayranların gelecekte sanatçıya maddi olarak dönüş sağlayıp sağlayamayacağını söylemek daha kolay. Hem Instagram hem de Snapchat'in test ettiği uygulama içi satın alma işlemleriyle birlikte bu veriler sanatçılar için benzersiz bir fırsat yaratacak.
Bu ipuçlarını uygulayarak diğer sanatçıların bir adım önüne geçmek sizin elinizde.
Spotify '#Turkuaz' çalma listemizi takip edin.