Yeraltı Ritüelleri: BADMASH
“Dubstep bas’ı icat etmedi, sadece üzerine yayıldı. Bas, değişen derinliklerde dans müziğinin büyük oranda temelini oluşturur.” - Kode9
İstanbul yeraltı bas ve dubstep sahnesinin yeni çıkış yapan oluşumu BADMASH, karanlık ve sıra dışı müzikal perspektiflerini pistlerle buluşturma konusunda özel bir konumda yer alıyor. Geçtiğimiz Şubat ayında yayımladıkları "BADPOT Vol.1" toplama albümleriyle yeni yıla önemli bir başlangıç yaptılar. Kendileriyle kolektif bilince olan inançları, müzik tutkuları, İstanbul gece hayatına dair düşüncelerini konuştuk.
BADMASH’in ortaya çıkmasının ardındaki motivasyon neydi? Kolektif bünyesinde bulunan kişiler müzik dışında nelerle uğrasıyor?
Ege (Hoplite): BADMASH’in kurulması Berhan (Fosil) ile tanışmamdan sonra başladı. Berhan'la tanıştığımız sıralarda birkaç arkadaşımla birlikte yürüttüğüm bir internet radyom vardı. Tanıştıktan kısa bir süre sonra da yakın arkadaş olduk. İnternet radyosu kapandıktan sonra Berhan’la bir oluşum üzerine kafa yormaya başladık. Müziğimizi paylaşabileceğimiz plak şirketi veya kolektif gibi oluşumların eksikliği ikimizi de rahatsız ediyordu. Ondan dolayı BADMASH’i kurmaya karar verdik. Aslında bayağı genç bir ekibiz. O yüzden içimizdeki insanların bir çoğu öğrenci fakat aynı zamanda farklı işlerde de çalışan insanlar. Herkesin müzik dışında uğraştığı bir şeyler var. Birimiz bir yazılım firmasında çalışırken diğeri etkinlik sektöründe çeşitli görevler alıyor. Birçok farklı telden çalan insan var ekibimizde.
BADMASH diğer yeraltı kolektiflerinden nasıl ayrılıyor?
Berhan (Fosil): Aslında BADMASH hala gelişme aşamasında bir oluşum, henüz yaşımızdan ve tecrübelerimizden kaynaklı sürekli bir öğrenme ve gelişme evresindeyiz. O yüzden bizi özel kılan ve diğerlerinden ayıran spesifik bir şey söyleyemeyeceğim. Tarz yelpazemiz ve yaşımızdan dolayı ayrıldığımız kolektifler olabilir. Kucaklayıcı ve ortak iş birliklerine davetkar tutumumuz da insanları bizimle dans etmeye ve müzik dinlemeye çekiyor diye düşünüyoruz.
Plak şirketinden yayımlayacağınız çalışmalara nasıl karar veriyorsunuz? Sizin için olmazsa olmaz kriterler var mı?
Berhan (Fosil): Her gün düzenli olarak kontrol ettiğimiz ve herkesin dilediği gibi demo atabileceği bir mail adresimiz var. Bir şeyler yayınlamadan önce gelen demoları dinliyoruz. Karar verirken gönderilen müziğe karşı duyduğumuz merak ve heyecan çok önemli. Gönderilen demonun bazı teknik detaylar açısından yeterli olması ve kendine has yani özgün olması bizim için olmazsa olmaz detaylardan.
BADMASH bünyesinde gerçekleşen faaliyetlerden biraz bahseder misiniz? Bu faaliyetler dinleyici/izleyici/katılımcı kitlelere ne şekillerde duyuruluyor? Bugüne kadar çevrenizden aldığınız tepkiler nasıldı?
Ege (Hoplite): En başta müzik çalışmalarının piyasaya sürülmesi geliyor. Yaklaşık 1,5 senedir aramızdaki sanatçıların EP ve albümlerini Spotify, Soundcloud ve Apple Music gibi farklı platformlardan paylaşıyoruz. Doğal olarak sosyal media hesaplarımız da var, buralardan çıkardığımız yapımların duyurularını takip etmek mümkün. Aynı zamanda farklı kulüplerde düzenli olarak etkinlikler de yapıyoruz. Bazı kolektiflerle ortak düzenlediğimiz etkinlikler de oluyor. Aldığımız tepkiler hep pozitif, bizi seven ve takip eden bir kitlemiz var bizce.
Konser afişleriniz ve sosyal medyada rastladığımız görselleriniz alışılagelmişin dışında grafik ögeler içeriyor. Tasarımlarınıza nasıl karar veriyorsunuz? Sizinle beraber tasarım alanında iş birliği gerçekleştirmek isteyen tasarımcılar sizinle nasıl iletişime geçebilir?
Ege (Hoplite): Bizimle ilk günden beri çalışan arkadaşlarımız var. Bunlardan bitanesi Kaan diğeri de İpek. Özellikle Kaan’ın “alışılagelmişin dışında” dediğimiz görsellerimiz de büyük payı var. Aynı zamanda ilk logomuzu da o tasarlamıştı. İpek de yakın bir arkadaşımız, şu anki logomuzun sahibi. Etkinlik afişlerimizi de genellikle ikisi tasarlıyor. Çıkacak müzik yapımları için sanatçının çalışmak istediği insanlar olabiliyor, o zaman özel olarak onlarla iletişime geçiyoruz. Şu ana kadar Aylin Kutku, Selin Çınar gibi farklı isimlerle de çalıştık. İletişime geçmek isteyenler bize her zaman sosyal medya hesaplarımızdan ulaşabilirler.
Kolektifler arasındaki iletişimi nasıl değerlendiriyorsunuz?
Berhan (Fosil): Zaten sürekli iletişimde olduğumuz Out of Order ve Abyss Sound System gibi kolektifler var. Herkes aynı sahneyi paylaştığından doğal olarak birbiriyle iletişimde.
Türkiye’de ön planda olan ve yeraltı çevresini iyi bir şekilde temsil ettiğini düşündüğünüz isimler var mı?
Berhan (Fosil): Şu anda Türkiye’de çok fazla iyi müzik yapan insan var, herkesin sahneyi iyi temsil etmek için çabaladığını düşünüyoruz. Bazı insanlar tabii ki de daha fazla vakit ve çaba harcıyorlar. Gökalp Kanatsız, Berk Çakmakçı (Age Reform) ve Erlenmeyer yakından takip ettiğimiz insanlar.
Yeraltı kültürünü yaymak ve daha fazla insanın içselleştirmesini sağlamak adına atılabilecek ilk adımlardan biri ne olabilir, internet ve organik büyümeden bağımsız olarak? Kültürün ruhuna uygun bir marka tarafından desteklenmek uzak durmayı tercih ettiğiniz bir yol mu?
Ege (Hoplite): Son zamanlarda yeraltı kültürünün büyümesinde en önemli rol oynayan şeyin üretim olduğunu düşünüyoruz. Üretimin fazlalığı da insanları motive ediyor ve doğal olarak kültürün gelişmesini sağlıyor. Herhangi bir marka tarafından desteklenmek veya sponsorluk almak uzak durduğumuz bir şey değil, hatta belki daha büyük projelerin önünü açabilir.
Underground, elektronik müziği yeni dinlemeye başlamış ya da çok farklı tarzlar dinleyen kitleye neler vadediyor?
Berhan (Fosil): Sıradan olmayan sesler arayan herkes burda kendine bir şeyler bulabilir. Yeraltı sahnesi insanlara özgürce dans edip eğlenebileceği, kendine ve kendinden bir şey katabileceği bir alan vaat ediyor. Dolayısıyla farklı tarzları dinleyen bir dinleyicinin de her şey normale döndüğünde gelip etkinliklerimizde bunu tecrübe etmesini isteriz.
BADMASH'i bu bağlantıdan takibe alabilir, kürasyonunu yaptıkları #Yeraltı çalma listemizi aşağıda dinleyebilirsiniz.
BADMASH'in "BADPOT Vol.1" adlı derleme albümünü dinleyin.
İlginizi çekebilir:
Elektronik Müzik 101 - Bölüm 1: Klasik Avrupa müziğinde elektronik sesler
Elektronik Müzik 101 - Bölüm 2: Jungle ve drum'n'bass
Elektronik Müzik 101 - Bölüm 3: Hardcore
Elektronik Müzik 101 - Bölüm 4: Techno - Bölüm 4: Techno
#Frekans çalma listemizi Spotify'da takip edin.