SoundCloud’un sanatçılara telif ödeme sisteminde köklü değişiklik
SoundCloud’un bağımsız sanatçıları destekleyecek yeni modeli Şubat ayında basına sızmıştı
E-posta listemize katılarak en güncel içeriklerden ve ayrıcalıklardan haberdar olun.
Müzik dinleme platformu SoundCloud, kullanıcı merkezli olarak tanımlanan yeni bir telif ödeme sistemiyle sanatçıların doğrudan dinleyicilerden ödeme almasını sağlayacağını duyurdu.
Parçaların hangi sayıda dinlendiğinin değil, hangi sayıda dinleyicinin sanatçıları dinlediğinin önem kazandığı yeni model ile birlikte SoundCloud, kullanıcı merkezli ödeme sistemini hayata geçiren ilk dijital müzik platformu oldu.
1 Nisan itibarıyla uygulamaya geçilecek olan sistem sayesinde diğer pek çok platformun "pro rata" olarak uygulamakta olduğu ancak sanatçılara çok sınırlı miktarda ödeme geçmesini sağlayan modelden ayrılan önemli bir ilke imza atılmış olacak. “Pro rata” modeli, platformlara üye olan dinleyicilerin periyodik üyelik ücretlerinin bir havuzda toplanması ve telif ödemelerinin sanatçıların müzik yapımlarının dinlenme sayısına göre bu havuzdan yapıldığı bir sistem.
Bu modeli zihinlerde şu şekilde somutlaştırmak mümkün; farz edelim ki Billie Eilish Şubat ayında Spotify’daki tüm dinlemelerin %6’sını almış olsun, bu noktada hiç Billie Eilish şarkısı dinlememiş olmanıza rağmen aylık abonelik ücretinizin %6’sı Billie Eilish’e ya da plak şirketine gidiyor olacaktı. SoundCloud’un köklü değişikliğiyle birlikte parçaların kaç kez dinlendiği değil, sanatçıların kaç dinleyicisinin olduğu önem kazanıyor olacak.
Dinleyicilerin merkezde olduğu bu yenilikçi sistemi de şu şekilde formülize edebiliriz; bir SoundCloud kullanıcısı platforma aylık üyelik olarak 100 TL ödüyor ve o ay yalnızca beş sanatçıyı dinlemişse, 100 TL’den SoundCloud’un kendi yaptığı kesintiden arta kalan meblağ söz konusu beş sanatçıya eşit olarak dağıtılıyor olacak.
Üç büyük plak şirketi Warner Music, Universal Music ve Sony Music sanatçıları, Nisan ayından itibaren şimdilik bu yeni modelin getirilerini göremeyecek. SoundCloud’un bu plak şirketleriyle devam etmekte olan telif anlaşmaları buna engel teşkil ediyor. Yeni modelin bu plak şirketlerinden şarkı çıkaran sanatçıları kapsaması için SoundCloud’un bu şirketlerle yeniden müzakere etmesi gerekecek.
Bu modelden yalnızca SoundCloud’un Premier, Repost ve Repost Select olarak bilinen üç para kazanma (monetization) planı yoluyla parçalarını yükleyen sanatçılar yararlanabilecek. Platformun paylaştığı bilgiye göre yaklaşık 100 bin bağımsız sanatçı bu üç modelden birini kullanarak gelir elde ediyor. Bu özel planları kullanmayı tercih etmeyen sanatçılar, standart “pro rata” modeli ile telif ödemelerini almaya devam edecek.
Model, diğer popüler müzik dinleme platformlarında da uygulamaya sokulursa, şarkıları hayranlar tarafından koordineli şekilde dinleme artırıcı kampanyalara malzeme olan ve çıktığı ilk hafta astronomik dinleme rakamlarıyla müzik listelerinin tepesine oturan kimi süperstarların elde ettiği telif gelirini aşağıya çekebilir. Kullanıcı merkezli sistem ayrıca dinleme oranlarını, dolayısıyla telif gelirlerini sahtecilikle artırmaya yönelik girişimleri de sonuçsuz bırakabilir. Bu noktada tek bir dinleyici hesabından bir şarkıya 100 bin dinleme yapılmasının telif geliri bakımından çok da bir önemi kalmayabilir.
İlginizi çekebilir:
Mixmag Türkiye'nin haftalık e-posta bültenleri artık Aposto!'da
Kontrollü normalleşme açıklamasında eğlence sektörünün adı bile anılmadı
New York'ta büyük etkinlik alanları 23 Şubat'tan itibaren 'güvenli şekilde' açılıyor
İspanya’da hızlı koronavirüs testinin yapıldığı pilot konserden enfeksiyon vakası çıkmadı
#Frekans çalma listemizi Spotify'da takip edin.