Menü
Ana Sayfa En Son Haberler Menü
HABER

"Data is the King": Sanatçılar için dijital müzik platformlarının asıl önemi parada değil veride yatıyor

Apple'ın da Apple Music for Artists'i tanıtmasıyla müzikteki veri savaşları iyice önemini arttırıyor

  • Furkan Kılıçaslan
  • 15 Ağustos 2019
"Data is the King": Sanatçılar için dijital müzik platformlarının asıl önemi parada değil veride yatıyor

''Metallica tura çıktığında sadece belirli parçaları çalmak için hazırlık yapmıyor. Spotify'daki verilerini analiz ederek turlayacağı şehirlere özel konser akışları uyarlıyor. Bu da verinin gücünün önemini ortaya koyuyor.'' Bu sözler geçtiğimiz yaz çeyreklik bilanço toplantısında yatırımcılara konuşan Spotify CEO'su Daniel Ek'e ait. Spotify for Artists'in başarısını vurgulamak için Metallica gibi güçlü bir örnek ile konuşmasına başlayan Ek, sanatçılar için oluşturdukları veri analiz arayüzünün önemini daha sonrasında da birçok kez vurgulamıştı.

Yaklaşık bir yıl sonra Spotify'ın en güçlü rakiplerinden biri olan, hatta Amerika'da kullanıcı sayısı bazında bu yıl üstünlüğü ele geçiren Apple Music, Spotify for Artists'in rakibi Apple Music for Artists'i geçtiğimiz Perşembe tüm kullanıcılara açtı. Servis, dinleyici demografisi, çalma listeleri, Shazam popülerliği ve en önemlisi Apple'ın müzik tarafındaki en önemli ikinci platformu iTunes'un satış verilerini tek bir çatı altında birleştiriyor.

Apple Music for Artists, 100'den fazla ülkede dinleyici bilgilerini şehir bazında gösterebilme kapasitesinin yanı sıra, en çok Shazam yapılan şehirleri, parçaların çalma listelerine girdiğinde detaylı analizini ve birçok farklı bildirimi de bünyesinde barındırıyor. Ayrıca hem masaüstü hem de mobil versiyonu ile müziğinize ait her şeyin elinizin altında olmasını sağlıyor. Programın arayüzü için Apple Music for Artists yaratıcıları indie yapım şirketlerinden küresel yapım şirketlerine kadar büyük ölçekte endüstri paydaşlarıyla beraber çalıştı.

Dijital müzik platformları gün geçtikçe sanatçıların, yöneticilerin ve plak şirketlerinin en önemli kozu olmaya başlıyor. Ünlü sanatçı menajeri Don VanCleave, Rolling Stones'a verdiği demeçte veriyi ''sanatçının yeni para birimi'' olarak adlandırıyor. Demecin devamında, ''Sürekli olarak daha fazla gelir elde edebilmek için dijital yayınlardan gelen veriyi kullanıyoruz. Özellike bu veriyi müzik süpervizörleri ve reklam yöneticileri ile paylaşarak bütçelerin doğru ve optimize kullanılmasına çok dikkat ediyoruz. Diyelim ki Belçika'da bir arabanın tanıtımı yapılacak ve sizin sanatçınızın da en çok dinlendiği ülkelerden biri Belçika. Elinizde bunun gibi verilerle markalara gittiğinizde argümanınız hiç olmadığı kadar kuvvetli oluyor'' dedi.

Veriler sadece markalar ve reklam kanallarının optimizasyonu için kullanılmıyor. Özellikle son zamanlarda verinin derinliğinin artmasıyla beraber tur takvimlerinin şehir bazlı dinlenmeler üzerine oluşmasında da Spotify for Artists veya Apple Music for Artists gibi araçların büyük önemi var.

Ancak, dijital müzik pazarının yoğun rekabet ortamına paralel olarak yalnızca Spotify ve Apple Music analitik alanını domine etmiyor. İnternet radyo servisi Pandora ve veri analiz platformu Chartmetric gibi diğer şirketler de sanatçıların kendi verilerini anlamalarına yardımcı olmak için girişimlerde bulunuyor. Şu an itibarıyla Apple ve Spotify'ın sanatçılara sunduğu bu özellik ücretsiz olsa da gelecekte ücretsiz olacağına dair kesin bir bilgi yok. Bunun sebebi ise geçtiğimiz çeyrek yine bir yatırımcı toplantısında Daniel Ek'in ''Spotify olarak plak şirketleriyle iki taraflı veri akışı ve iş karar mekanizması oluşturacak bir sistemin üzerinde çalışıyoruz'' şeklindeki açıklaması ileride plak şirketlerine ve sanatçılara servisin ücretli olarak sunulabileceği ihtimalini beraberinde getiriyor.

Verinin sanatçıya kattığı değer çok açık olsa da veri analizindeki boşlukların (örnek olarak bir sanatçının ne kadar dinlendiği ile ne kadar bilet sattığı arasında direkt bir veri akışı şimdilik bulunmuyor) nasıl ve ne denli ölçüde kapatılabileceği oyunun kaderini değiştirecek.

Bu haberler de ilginizi çekebilir:
Çalma listelerinizi pazarlama aracı olarak kullanmanın yolları
Plak şirketlerinin 2019'da karşılaştığı en büyük 3 zorluk
Spotify editoryal çalma listelerini de kişiselleştirmeye hazırlanıyor

Spotify '#Frekans' çalma listemizi takip edin.

Sonraki yazýyý yükle
Yükleniyor...
Yükleniyor...