Menü
Ana Sayfa En Son Haberler Menü
Yorumlar

Endüstri sözlüğü: Yetenek ajansları ne yapar?

Serinin ilk bölümünde yetenek ajanslarının sanatçılar için önemine ışık tutuyoruz

  • FURKAN KILIÇASLAN
  • 18 Ocak 2022

E-posta listemize katılarak en güncel içeriklerden ve ayrıcalıklardan haberdar olun.

Müzik, doğası gereği paylaşıldıkça büyür. Bu yüzden performanslar bu paylaşımın en önemli altın anahtarlarından biridir.

Performanslar, bir sanatçının yeni işlerini tanıtması, bir marka oluşturması ve bir hikaye anlatması, bir pazarlama mesajı yayması ve hepsinden önemlisi para kazanması için birden fazla fırsat yaratır ve tüm bu sırada hayranlarına unutulmaz bir gösteri sunar.

Performanslar o kadar önemlidir ki, böyle bir strateji oluşturmak sadece bir menajerden değil, aynı zamanda yetenek ajanslarından (booking agency) da bir girdi gerektirir.

Ajanslar, sanatçılar ve organizatörler arasında köprü rolünü üstlenir. Menajerler ile beraber planlama yapan sanatçı temsilcileri (agent), sanatçıların markasını daha büyük kitlelere ulaştırmak ve doğru organizatörler ile çalışmak gibi önemli roller üstlenir. Eğer bir menajer CEO ise, yetenek ajansındaki temsilciniz de satış direktörü gibidir.

MÜZİK İŞİ İLİŞKİ İŞİDİR

Her satış işi gibi, ilişkiler kilit öneme sahiptir. Sanatçı temsilcisi, sanatçılarını mekanlara ve organizatörlere satmak için yeteneklerini ve ilişkilerini kullanır. Bu ilişkiler türe özgü veya konuma dayalı olabilir. Belirli bir organizatör, yalnızca belirli türde konserler sunabilir veya belirli yetenek ajanslarıyla çalışıyor olabilir.

Ancak, menajerlerin aksine yetenek ajansları bu ilişkilerden kaynaklı olarak farklı bölgelerde farklı sanatçıları temsil edebilir. Yani, yetenek ajanslarının her bölgede gücü aynı olmayabilir. Bu yüzden büyük sanatçılar farklı bölgelerde farklı yetenek ajanslarıyla çalışabilir.

BİR SANATÇININ KARİYERİNİ İNŞA ETMEK

Yetenek ajansı, sanatçıların kariyerlerinin inşa edilmesinde olmazsa olmaz olan performans takvimini ayarlamakla yükümlüdür. Ajanslar, organizatör ve mekan ortaklarıyla ilişkilerin geliştirilmesinin önemini bilir. Doğru zamanda doğru yerde performans göstermenin etkisini anlarlar. Ayrıca, bir sanatçının gelişiminin performans gösterdikleri mekanları nasıl etkileyebileceğinin de bilincindedirler.

Aynı şekilde, her organizatör kendi kitlesini tanır ve programlarına uygun müzisyenleri arar. Acenteler buna duyarlıdır ve mekanın yaratıcı programlamasına uyan ve bir satış potansiyeline sahip yetenekleri bu mekanlarla birleştirmeye özen gösterirler.

Belirli bir sanatçının gelecekte yıldız olması durumunda, bugün kurulan ilişkilerin nasıl sonuç vermesi gerektiği konusunda ortak kanıya sahiplerdir.

Sanatçının hikayesini anlatmak

Müzisyenler, kariyerlerinin başlangıcında küçük mekanlarda çalabilir ve genellikle ücretsiz olarak bu performansları sergilerler. Daha sonrasında kitle edindikçe ödeme alabilecekleri performanslarda boy göstermeye başlarlar. Sonraki adım ise daha büyük pazarlara açılırken "soft-ticket show" için uygun ülkeler ve mekanların seçilmesidir. "Soft-ticket show", mekanların ve organizatörlerin pazarlama gücünün sanatçıdan daha güçlü olduğu şovlara verilen addır.

Bu aşamada, sanatçılar farklı kitlelere ulaşarak ve tabi eğer başarılı olurlarsa ana sanatçı olarak sahne almaya başlarlar.

Bir ajansın anlatmayı umduğu hikaye budur; izleyici, biletler, pazarlar ve talepte sürekli büyüme. Bir geçmişe sahip olmak, hikayeyi doğru anlatabilmek ve farklı kitlelere ulaştırmak ajansın elinde önemli bir kozdur.

Tur stratejisi geliştirmek

Süreç genel bir strateji ile başlar. Menajerler sanatçılarıyla ile birlikte hedeflere, tur dönemlerine ve pazarlama planına karar verir. Daha sonrasında planlama sanatçı ajansları ile paylaşılıp hedeflenen pazarlarda organizatörler ve mekanlar ile anlaşılmaya başlanır. Bu noktada sanatçı ajansının deneyimleri ve genel strateji hedeflerini tutturmak çok önemlidir.

Mekanlar ve organizatörlerle konuşmak

Bir tur stratejisinin hedefleri ve zaman periyotları doğrultusunda ajanslar tıpkı bir satış görevlisi gibi sanatçıya uygun mekanlarla ve organizatörlerle iletişime geçmeye başlar. Büyük ajanslar genellikle ilişkilerinin yanı sıra geçmiş dönemde çalıştıkları organizatör ve mekanlarla da bu süre zarfında iletişimde olur.

Doğru tarihi bulmak

Bir sonraki adım, doğru tarihi bulabilmektir. Her organizatör ve mekan farklı bir programa göre çalışır. Yerel ve bölgesel kulüpler genellikle programlarını yalnızca haftalar veya aylar öncesinden doldururken; büyük kulüpler, gösteri sanatları merkezleri, arenalar ve festivaller bir yıl veya daha fazla süre öncesinden çalışmaya başlar.

Veri kraldır

Bir sanatçıya ilgi ve yetenek alıcısının belirli bir tarihi varsa, ajans daha fazla ayrıntıyı takip edecek, soruları yanıtlayacak ve sanatçının tur geçmişi, çekilişi, bilet fiyatı ve pazarlama yeteneği hakkında veri sağlayacaktır. Bir şovu ortaya koymanın önemli bir riski vardır ve yetenek alıcılarına bilgi sağlamak, bu riski hafifletmeye ve karar vermelerine yardımcı olur.

Giderlerin belirlenmesi

Tur geçmişine ek olarak, mekan veya organizatörün sanatçının giderlerini bilmesi ve maliyetlere eklenmesi önemlidir. Bunun yanı sıra şov için gerekli teknik prodüksiyonun maliyetinin de bilinmesi şovun maliyet-performans bakımından değerlendirilmesine yardımcı olur.

Ücrete karar verilmesi

Bu noktaya kadar muhtemelen sanatçı ücreti konuşulmamıştır. Tarih karar verilene kadar genelde sanatçı ücreti konuşulmaz. Fiyatı önden açıklamak potansiyel gelir kaybına sebep olabilir. Bu yüzden ajanslar sanatçı ücretleri konusunda olabildiğinde geç davranır.

Menajer ve ajans, bir sanatçının tipik harcamaları hakkında fikir sahibidir ve kabul etmeye istekli olacakları minimum fiyat üzerinde anlaşmışlardır. Ajans ayrıca, sanatçının o pazardaki değeri ve talebi doğrultusunda sabit bir fiyattan öte sanatçı ücretini maksimize etmeye çalışır.

Teklif aşaması

Her şey yolunda giderse, organizatör veya mekan teklifini yapacaktır. Genellikle, finansal koşulları ve her bir tarafın ne sunacağıyla ilgili diğer tüm ayrıntıları içeren kısa bir sözleşme olacaktır. Ajans bunu menajere götürecek ve birlikte tarihin genel stratejiye katkısını ve para kazanma (veya kaybetme) potansiyelini değerlendireceklerdir.

Tekliflerin son günü (deadline) vardır. Bu, her iki taraf için de önemlidir. Özellikle büyük festivaller ve mekanlar uzun dönem için programlama yaptıklarından sanatçı ajanslarına tekliflerini karar vermek için son günü belirtecek şekilde verirler. Bu akıcı bir süreçtir ve her iki taraf da mümkün olduğunca fazla esnekliği korumaya çalışacaktır. Hiç kimse bir fırsatı kaybetmek istemez.

Sözleşme aşaması

Teklif kabul edildiğinde, imza için menajere tam kapsamlı bir sözleşme yollanır. Bu anlaşma, şov detaylarının yanı sıra potansiyel gelir projeksiyonunu da içerir.

Depozito ödemesi

Organizatör veya mekan, sanatçı tarafından imzalanmış bir sözleşmenin kopyasını aldığında, kendi tarafından imzalanmış kopyasını depozito ile birlikte ajansa yollar.

Bilet sayımı

Gösteri duyurulduğunda, ajans bilet satışlarıyla ilgili günlük güncellemeleri alacaktır. Bu sayımlar, pazarlama çabalarının izlenmesine yardımcı olacak ve gişe ile nihai anlaşmanın doğru olduğunu teyit edecektir.

Bu noktada, gösteri ile ilgili neredeyse tüm diğer görevler, menajerin ve organizatörün veya mekanın sorumluluğu haline gelir. Tarih yaklaştıkça pazarlama, seyahat ve lojistiği koordine etmek ve her şeyin aksamadan ilerlemesini sağlamak için organize bir şekilde çalışılır.

Etkinlik sonu mutabakat

Şov biter bitmez sanatçı veya tur menejeri bilet sayımı ve mutabakat için organizatör ve mekan temsilcileri ile bir araya gelir. Genelde küçük mekanlar bunu gecenin sonunda yaparken daha büyük maliyetler içeren şovların mutabakatı birkaç hafta alabilir.

Özetle, müzik sektöründeki sanatçı ajansları, sanatçının kariyerinde menajerler kadar önemli bir rol oynuyor. Bu yüzden doğru sanatçı ajansı ile çalışmak her sanatçı için kariyer basamaklarını tırmanmak için mutlaka olmazsa olmazlardan.

#Frekans çalma listemizi Spotify'da takip edin.

Furkan Kılıçaslan'ı takip edin.

Sonraki Sayfa
Yükleniyor...
Yükleniyor...